Najłatwiej zapamiętać kolejność działań umieszczając je na drabinie.
Ucząc się
matematyki, wchodzimy na taką drabinę – zaczynając od pierwszego szczebla –
czyli uczymy się dodawać i odejmować. Kolejnym krokiem w nauce działań matematycznych
jest mnożenie i dzielenie. Kiedy już opanujemy te podstawowe cztery działania, przechodzimy do bardziej skomplikowanych jakimi są pierwiastki i potęgi. W trakcie dalszej nauki poznamy też inne działania – stąd puste szczeble. Nawiasy
stanowią tutaj wyjątek – w końcu to nie działanie, a znaki, które
inne działania porządkują.
Rozwiązując
złożone wyrażenie, w którym występuje wiele działań – schodzimy z drabiny.
Nawiasy są na szczycie drabiny, bo działania w nawiasach zawsze wykonujemy jako
pierwsze.
Kolejne wykonywane będzie potęgowanie i pierwiastkowanie.
Następne w
kolejności jest mnożenie i dzielenie,
a na samym końcu wykonujemy dodawanie i
odejmowanie.
Wystarczy,
że zapamięta się schodzenie po szczeblach, a kolejność działań nie będzie już
stanowić problemu! J